Schrödinger Macskája

2012.05.20. 13:09  stewie1239

Örömmel jelentem, hogy megtaláltam hogyan lehet ezzel az új felülettel feltölteni.. Hát nem kis művészet így elcseszni egy normális admin felületet, de mindegy..
Szerkesztőknek, most már jó a számozás, az 1338-at kihagytam, mert az a tegnapi mikulásos volt :)

1339.png

Címkék: fordítás magyar posta macska doboz and halott hun magyarul happiness cyanide c&h cyanideandhappiness scrödinger

A bejegyzés trackback címe:

https://cyanideandhappiness.blog.hu/api/trackback/id/tr354527301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nate.Drake 2012.05.20. 18:36:10

"várki magánek"? :D

ASD_elmagad 2012.05.21. 07:27:10

Újmagyar nyelvezet béta v0.7 :D

Freone 2012.05.21. 15:54:11

Boldog vagyok, mert én beletartozom abba a csöppnyi 10%-ba :)

stewie1239 2012.05.21. 15:59:27

@Nate.Drake: @ASD_elmagad: Hupsz, igen-igen most látom csak. Meg a címben is ... az emberek 90%-(a)...
Sajnos ez azon fordításaim közé tartozott, amit numpados laptopon csináltam havernál késő este. Egyszerűen a numpadtól máshova esik a betű a billentyűzeten :/ még van 1-2 amit akkor csináltam azokat újra nézem.

Urgod 2012.05.21. 19:49:54

@Freone: én nem értem :/ elmondod?

stewie1239 2012.05.21. 20:47:31

@Urgod: Scrödinger egy fizikus volt, és van egy elmélete, ami úgy szól hogy ha egy macskát beteszünk egy dobozba egy fiola idegméreggel, ami ismeretlen időben nyílik ki, ha egyáltalán kinyílik, így amíg ki nem nyitjuk a dobozt a macskát hihetjük élőnek, s halottnak.

Ez durván annyit tesz, hogy meg kell tenni azt a valamitp hogy pontos értékelést kaphassunk arról a valamiről. (ki kell nyitni a dobozt, hogy tudjuk halott-e a macska vagy sem)

Freone 2012.05.21. 21:41:48

Majdnem jól fogalmaztátok meg. A helyes válasz az, hogy ez az egész Werner Heisenberghez vezethető vissza, és az ő határozatlansági elvéhez. Ez abból áll, hogy igen, van mondjuk egy részecske. A részecske lehet két állapotú: pozitív és negatív. Na már most, amíg meg nem bizonyosodunk arról, hogy az a részecske pozitív vagy negatív, addig a részecske mind pozitív mind negatív, tehát kevert állapotban van. Na már most ezt Erwin Shrödinger szépen elmagyarázta a macskás kísérlettel (a kísérletet magyarul írom le, ahogy Teller Ede megfogalmazta):
„Tegyük fel, hogy van egy macskám. Ezt beteszem egy ketrecbe, és a ketrec mellé odateszek egy radioaktív készítményt, amely percenként 50%-os valószínűséggel bocsát ki egy alfa-részecskét. Egy számlálót is odateszek, ami egy percre bekapcsol. Ha ez alatt a perc alatt jön egy alfa-részecske, akkor a számláló megindul, kinyit egy kis ajtót, bejön egy kémiai méreg, amitől a macska meghal. Ha pedig nem jött alfa-részecske ebben a percben, a macska életben marad. Én ezt nem figyelem. A kísérlet végén a macska állapotfüggvénye olyan, hogy a macska egy fél valószínűséggel él, és egy fél valószínűséggel halott. Heisenberg szerint – mondja Schrödinger – ha most hirtelen ránézek a macskára, attól a tekintettől a macska tényleg meghal, vagy a macska tényleg megél. Hát kérem szépen – mondta Schrödinger –, én ebből egy szót sem hiszek. Ez így nem lehet.”
Szóval, egyszerűen a pali kinyitotta a dobozt és meggyőződött arról, hogy a macska megdöglött :S

Urgod 2012.05.22. 00:24:39

@stewie1239: @Freone: Hmm már én is értem :D Köszönöm

Freone 2012.05.22. 14:16:07

Az jó, mert a Heisenberg-féle határozatlansági elv érettségi tétel :)

süti beállítások módosítása